پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
05 آذر 1397 - 16:20
سردار بسيجي اسماعیل کوثری در گفت و گو با «تبيين» از راهکار هاي توسعه فرهنگ بسيجي مي‌گويد

مسئول بسيجي انتخاب کنيم تا مشکلات حل شود

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار فرماندهان گردان‌های عاشورای بسیج سراسر کشور دستاورد‌های حضور بسیج در صحنه دفاع از انقلاب را توصیف کردند.
نویسنده :
فاطمه بیضایی
کد خبر : 1814

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار فرماندهان گردان‌های عاشورای بسیج سراسر کشور دستاورد‌های حضور بسیج در صحنه دفاع از انقلاب را چنین توصیف کردند: «این نیرو‌های مردمی که اگر نبودند، این بسیج اگر نبود، این نیروی عظیم حزب الله اگر نبود، در جنگ هم شکست می‌خوردیم؛ درمقابل دشمنان گوناگون هم در این چند سال شکست می‌خوردیم و آسیب‌پذیر بودیم.» هیچ توصیفی از نهاد مبارک بسیج بهتر از این سخنان نیست. همه دستاورد‌های این نهاد ناشی از فرهنگ و تفکر بسیجی است. اما چگونه می‌توان این تفکر و فرهنگ را حفظ کرد و آن را به همه دستگاه‌ها و در میان همه مسئولان گسترش داد. به همین بهانه با سردار کوثری جانشین قرارگاه ثارلله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و از فرماندهان دوران دفاع مقدس که خود یک بسیجی است به گفت: وگو نشستیم.

زمینه‌های تاسیس بسیج در نظام جمهوری اسلامی ایران چگونه شکل گرفت وتوسعه یافت؟

حوادث پر التهاب ماه‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی و شکل‌گیری نظام جمهوری اسلامی ایران، ضرورت بسیج همگانی ملت برای دفاع از امنیت کشور در برابر ناآرامی‌های ایجاد شده توسط دشمنان انقلاب را موجب شده بود. در این میان، ماجرای تسخیر لانه جاسوسی توسط دانشجویان پیرو خط امام و آشکار شدن این مساله که آن سفارتخانه به پایگاهی برای جاسوسی و توطئه‌افکنی بر ضد نظام جمهوری اسلامی تبدیل شده بود، انقلاب اسلامی را در شرایط ویژه‌ای «رویارویی مستقیم با آمریکا» قرار داد. تهدید آمریکایی‌ها برای حمله‌ی نظامی به قصد آزادی جاسوسان، دغدغه‌ای بود که ضرورت وجود نیروی منسجم، آموزش دیده، نظامی، انقلابی و مردمی برای دفاع همه جانبه از انقلاب اسلامی را بیش از گذشته، آشکار کرد. در چنین شرایطی فرمان حضرت امام خمینی (ره)، در ۵ آذر ۱۳۵۸ برای تشکیل بسیج صادر شد و از آن روز تاکنون بسیج در عرصه‌های مختلف حضوری موفقیت آمیز داشته است که بی‌شک هیچ مجموعه‌ی دیگری نمی‌توانست جایگزین آن شود. حضرت امام (ره) بر مسئله بسیج در جهان اسلام، تاکیدات بسیاری نمودند. امروزه می‌بینیم که برخی کشور‌های دیگر هم به مسئله بسیج مردمی و توانایی‌های آن توجه دارند و به تاسیس و تشکیل آن اقدام کردند. ازطرفی دیگر، رهبرمعظم انقلاب از نزدیک‌ترین و وفادارترین یاران امام راحل، نیز بر تمامی اهداف و آرمان‌های حضرت امام (ره) و نگرانی‌های ایشان در مورد انقلاب و نظام، اشراف کامل دارند؛ لذا همان اندیشه امام در باره بسیج را در داخل کشور و جهان اسلام دنبال می‌کنند.

به نظر شما چه عواملی موجب توسعه فرهنگ بسیجی در دستگاه‌های های اجرایی و قانون‌گذاری کشور می‌شود؟

کاملا مشخص است که افراد انقلابی، افرادی با روحیه جهادی می‌توانند باعث تسریع و توسعه فرهنگ بسیج در دستگاه‌های اجرایی و قانون‌گذاری شوند وکار‌ها را انجام بدهند؛ لذا همانطور که در دوران دفاع مقدس و در عرصه سازندگی نیرو‌های بسیجی با روحیه انقلابی و جهادی پیش قدم شده و الحمدالله نتایج خوبی هم حاصل شد. امروز هم در بحث اجرایی و جا‌های دیگر مسئولان باید با این روحیه کار کنند تا فرهنگ و تفکر بسیجی درآنجا حاکم شود. به عبارتی باید مسئولان بسیجی انتخاب کنیم تا تفکر بسیجی هم سریع‌تر گسترش یابد.

چه کنیم تا فرهنگ بسیجی در بین مسئولین ما هم جاری و ساری شود؟

اولین گام این است که مسئولین از دنیا طلبی فاصله بگیرند. همچون امام خمینی (ره) ومقام معظم رهبری (مدظله العالی) و بسیاری دیگر، مثل مردم عادی زندگی کنند و ساده زیستی را الگوی زندگی خود قراردهند. نمی‌گویم که مسئولین ما اینگونه نیستند، اما همه فکر و ذهنشان این نیست. متاسفانه برخی ازمسئولین می‌خواهند طوری باشند که غربی‌ها خوششان بیاید. البته ما باید کاری کنیم که اول خدا، بعد مردم کشور خودمان خوشحال شوند نه اینکه کاری کنیم که غربی‌ها از ما خوششان بیاید. اکنون نبرد اصلی دشمن بر سر مسائل اقتصادی و بالطبع در میدان جنگ اقتصادی است. به نظر شما بسیج با توانمندی که دارد چطور می‌تواند در خط مقدم مبارزه با دشمنان حضور پیدا کند. دشمن جنگ اقتصادی را علیه تمام ملت به راه انداخته و هدف از آن ایجاد شکاف میان ملت و حاکمیت است که پیوستگی میان این دو رمز ماندگاری حکومت است و برای حفظ این پیوستگی باید از همه ظرفیت‌های نظام اسلامی استفاده کنیم و آن را به نمایش بگذاریم.
 
بسیج در محاصره اقتصادی می‌تواند ظرفیت و اقتدارش را نشان دهد. دشمن در دو جنگ نظامی و فرهنگی از ملت ایران شکست خورده، و به‌طور قطع در جنگ اقتصادی هم شکست خواهد خورد و این آخرین جنگ استکبار با ملت است. در این زمینه بسیج سازندگی به خوبی وارد میدان شده و به کمک محرومین و خدمت به آن‌ها پرداخته است. جمعیتی از بسیجیان که در شرایط جنگ اقتصادی و در مقطع کوتاهی به کمک مردم آسیب‌پذیر شتافتند. تا نشان‌دهنده در پیچیده‌ترین شرایط، بسیج می‌تواند به مردم کمک‌رسانی نماید. اما این به تنهایی کفایت نمی‌کند بلکه خود مسئولین با توجه به خباثتی که بار‌ها و بار‌ها از استکبار جهانی، آمریکا و اسرائیل مشاهده کرده‌اند باید برای حل مشکلات مردم به خوبی تصمیم‌گیری کنند که هم مردم خوشحال شوند و خودشان به عنوان یک مدیر موفق به مردم نشان داده شوند.

شما یک بسیجی هستید، حضوردر بسیج در ایام جوانی چگونه بود؟

این را به جد می‌گویم که بهترین زمان عمرم را در بسیج گذراندم. لحظاتی و روز‌هایی که با خاطرات خوشی همراه بود. به رغم اینکه در دوران دفاع مقدس سختی‌های بسیار زیادی داشتیم، اما به خاطر اخلاص، صداقت و رفاقت بچه‌ها یک جمع یک رنگی از رزمنده‌ها بود. رفاقت میان بچه‌ها موج می‌زد و برای همین است که آن روز‌های خوب هرگز فراموش نخواهد شد.

ارسال نظرات